Sunday, April 3, 2011

AdUaN AwaM PeRkHiDmAtAn

03.04.2011
Catatan: Mohd Asri Redha

Sengaja saya paparkan petikan terkini beberapa aduan awam yang dibuat oleh orang awam terhadap perkhidmatan jabatan-jabatan kerajaan seperti kita ini... Tidak semestinya semua yang diperkatakan itu adalah benar. Namun sedikit sebanyak kebenarannya ada juga yang tidak boleh kita nafikan.

Masalah2 yg 'genuine' perlu kita bantu dan selesaikan... kita tidak boleh simpan dan sorokkan.. Ini melibatkan kepentingan orang. Takkan kita nak biarkan pelanggan kita itu tergantung terawang2 tanpa penyelesaian sedangkan itu adalah berpunca dari masalah kita sendiri. Apa cara sekalipun kita terpaksa cari jalan penyelesaian.

Sikap kita dan cara kita bercakap dan bertanya dengan pelanggan perlu dijaga betul-betul. Kadang2 dgn kelembutan dan kemesraan kita melayani masalah yang dikemukakan itu membuatkan pelanggan kita lembut hati dan kemarahan mereka tidak memuncak.

Marilah kita sama-sama baca dan ambil ikhtibar  dari 2 keratan akhbar yang saya paparkan dibawah ini. Malangnya salah satu aduan tersebut adalah di Pejabat Tanah Sik.. Jabatan saya sebelum ini... Isunya disini hanyalah berkenaan disiplin sahaja . Patut ada kat opis maka kena adalah.. itu sahaja. Malangnya perkara ini dibawa ke akhbar  Satu Malaya dah tau.. tak kah susah kalau jadi macam tu.

Harap jabatan kita jangan jadi lagu tu... buat kerja ikut tugas yang diarahkan dan ditetapkan dan berdisiplin...  taklah timbul masalah... tak gitu..


No comments:

Post a Comment