Sunday, May 29, 2011

Hendak DiSalahkan Siapa....

Catatan: Mohd Asri Redha
             27 Mei 2011


Tindakan meroboh oleh MPS PK adalah kerana peniaga
membina bangunan tanpa kebenaran. Atas tanah per-
sendirianpun PBT boleh roboh buang apatah
 lagi atastanah rizab dalam kawasan
bandaran pula. Kepentingan
 majoriti warga bandaran
 lebih diutamakan
 oleh majlis

Salam Sejahtera... dalam ruangan ini ada saya lampirkan keratan akhbar Sinar Harian bertarikh 12 Mei 2011 dan 27 Mei 2011 yang saya rasa khusus ditujukan kepada  Majlis Perbandaran Sungai Petani dan Pejabat Tanah  Kuala Muda .. Ini adalah ekoran arahan kerajaan negeri yang meminta supaya semua Pejabat Tanah memantau dan mengambil tindakan kawalan awalan terhadap pencerobohan tanah kerajaan dan rizab-rizab kerajaan...  Jika tidak dibuat kawalan awalan dan diberi notis amaran awalan maka keadaan akan menjadi lebih tidak terkawal.


Sebab itu notis KTN dikeluarkan  keatas semua pemilik premis/struktur binaan/ tanaman-tanaman yang ditanam  yang terletak atas rizab jalan, rizab sungai, tanah kerajaan, dan segala macam rizab yang kerajaan negeri mempunyai hak.


Mungkin pengeluaran notis ini belum lagi menyeluruh ke seluruh daerah, tapi perkara ini sedang diusahakan dan tumpuan adalah kepada beberapa kawasan yang sentiasa mendapat aduan dan rungutan awam, atas faktor keselamatan lalulintas, atas faktor menyakitkan mata memandang dengan segala macam kerusi meja dan kanvas plastik yang buruk, atas faktor tidak menjaga kebersihan kawasan dan longkang yang kotor, atas faktor untuk mengelak dari melarat binaan dan segala macam faktor yang boleh disenaraikan.. Namun pokoknya mendirikan apa apa binaan atau menanam apa-apa tanaman atau menjalankan apa-apa usaha atas tanah kerajaan dan rizab2 kerajaan adalah merupakan satu kesalahan.


Cumanya setiap rizab  kerajaan ada penjaganya.. Kalau rizab sungai JPS yang menjaga, rizab jalan penjaganya JKR, Rizab2 lain dalam kawasan kawalan PBT maka Majlis Perbandaran/Majlis Daerah yang mengawalnya dan lain-lain rizab yang jabatan-jabatan tertentu mempunyai kepentingan. Kalau ada keperluan untuk menguatkuasakan undang undang atas rizab mengikut timbang tilik penjaga berkenaan itu maka Pejabat Tanah akan mengeluarkan notis-notis dibawah KTN untuk menguatkuasakannya. Pelaksanaan akan dilaksanakan oleh jabatan yang terlibat.  Oleh itu jabatan-jabatan atau agensi  terlibat kenalah jaga sungguh-sungguh tanah mereka.. nampak ada orang teroka  rizab mereka cepat-cepatlah pergi beri amaran atur roboh buang tumpang masih awal. Masalahnya perkara ini tidak diberi perhatian berat dan membiarkan begitu sahaja apa-apa pelanggaran keatas tanah rizab


Kalau nak suruh Pejabat Tanah jaga semua tanah-tanah rizab ni, rasanya bukan kemampuan jabataan.. Biarlah pejabat tanah menjaga tanah-tanah kerajaan yang lainnya yang mana inipun sudah tidak terdaya untuk mengawalnya. Cumanya kalau nak masuk juga, nak kata apa, tapi kalau kena penguatkuasaan.. sendirilah tanggung risikonya.. jangan menyalahkan jabatan kerana lambat beri notis atau tidak beri notis.. Pokoknya itu tanah kerajaan. Tidak ada sapa suruh masuk teroka . dan apa perlunya beri notis..  Alih-alih jabatan pula disalahkan  kerana tidak beri notis awal-awal...

Sekarang  Pejabat Tanah Kuala Muda mula mengeluarkan notis berkaitan. Dengan terkeluarnya notis ini akan memberi ingatan dan amaran kepada sesiapa sahaja yang masuk tanah kerajaan dan rizab kerajaan bahawasanya mereka menghadapi risiko tanaman, bangunan dan struktur binaan mereka  akan dimusnahkan/dirobohkan pada bila-bila masa. Walaupun  sebenarnya tidak perlu dikeluarkan notis lagi. Adil atau tidak adil itu soal lain yang bergantung kepada persepsi dan pemahaman seseorang sahaja. Tindakan mungkin dibuat sertamerta dan mungkin dibuat besoknya atau mungkin dibuat 5 tahun lagi dan sebagainya. Jadi lamanya berniaga atau menduduki atau mengusahakan tanah itu bukan bermakna boleh sewenang-wenangnya anggap itu sudah jadi hak kita... ianya adalah hak semua rakyat Kedah yang jabatan tolong jaga untuk kepentingan rakyat majoriti bukan hendak menjaga kepentingan segelintir orang yang mengambil kesempatan dari kekurangan kemampuan jabatan.
 
Sekarang tanah kerajaan terlalu amat kekurangan. Kerajaan amat memerlukan baki sisa-sisa tanah kerajaan yang masih ada lagi itu untuk tujuan pembangunan. Nak beli balik tanah dari rakyatnya untuk projek pembangunan untuk rakyat juga, kerajaan kena berbelanja amat besar, berbanding masa kerajaan bagi tanah kepada rakyat dengan bayaran premium yang terlalu amat murah. Zaman teroka tanah sikit-sikit macam orang-orang dulu buat sudah berlalu dan sebahagian besarnya telahpun dikeluarkan surat hakmilik. Teroka cara sekarang lebih kepada nak bagi kaya lagi orang yang dah kaya.  Dalam sekelip mata sahaja tanah kerajaan beratus ekar boleh dicerahkan dengan 'buldozer' sahaja...  Ada unsur-unsur ambil untung atas angin dan untung berlebihan lagi oleh orang-orang yang berduit. Jadi kalau masuk terokapun cepat, apa salahnya kita hantar notis pun cepat juga. dan pergi buat 'encforcement' kena cepat juga...  tidak boleh diberi masa panjang sangat... payah cerita. Janganlah disalahkan notis lama atau lambat atau tidak keluar notispun sebelum ini. Perkara asas disini ialah menduduki secara tidak sah tanah-tanah dan rizab kerajaan. Yang ini jangan dilupakan... kadang-kadang ini dilupakan, hingga menampakkan seolah-olah jabatan yang menjalankan tugasnya pula yang bersalah.


 Siapa tidak simpati kalau tempat mencari rezeki di 
ganggu.. Dari segi pentadbiran tanah setakat
berniaga secara bergerak tidak ada siapa
akan ganggu dan lesen kereta tolak
boleh diberi kepada mereka.
Kalau buat binaan kekal,
sudah tentu akan
ada masalah

Pejabat Tanah Kuala Muda ingin mengingatkan supaya janganlah masuk rizab-rizab kerajaan yang masih ada dan masuk teroka tanah kerajaan.. kalau masuk juga maka risiko kena tanggunglah ... mungkin kerugian wang ringgit sebab sudah berbelanja besar dan sebagainya.  Kadang-kadang ada yang sanggup beli tanah kerajaan dari broker2 yang mana belum tentu kerajaan hendak beri. kelulusan..

Pejabat Tanah memang tidak  mampu nak tengok dan jaga akan rizab dan simpanan tanah kerajaan yang luas dan duduk diserata tempat.  Tapi rakyat kena faham bahawa itu tanah kerajaan, itu rizab jalan, itu rizab sungai, itu rizab hutan , itu rizab laut dan sebagainya. Janganlah  pula salahkan  pegawai-pegawai jabatan yang menjalankan tugas kerana itu tugas mereka... yang sepatutnya sudah lama dibuat untuk mengelakkan pencerobohan dari berleluasa hingga tidak terkawal.      

OLEH ITU MUDAH CERITA,   KERAJAAN TELAH BERULANGKALI MENGINGATKAN KEPADA ORANG YANG BERKEPENTINGAN AGAR JANGAN TEROKA SECARA HARAM TANAH KERAJAAN. JANGAN BUAT APA-APA BINAAN ATAS RIZAB SUNGAI, RIZAB JALAN RAYA, RIZAB KERBAU LEMBU, KAWASAN LAPANG DAN SEGALA MACAM RIZAB DALAM KAWASAN PBT.

http://www.malaysiakini.com/news/165489
komen-komen orang dalam blog-blog yang sempat dikutip:


Anonymous said...

Sebagai parti pakatan rakyat memerintah dikedah Pas perlukan adakan mesyauarat dgn para Pegawai majlis Perbandaran sekurang kurangnya sebulan sekali dgn MB .Bagi mengetahui segala tugas dan arahan olih kerajaan negeri perlu dipatuhi dan juga apa apa yang muskil terhadap kerja Mjlis bandaran. Ini semua MB wajib kena ambil tahu kalau tidak ada pegawai Pro Umno Bn akan ambil kesempatan dgn perkara yang tidak betul.



May 30, 2011 9:34 AM



joe penang said...

YDP MPSKd tu mmg kiblatnya ke umno. Tapi apa guna ada ahli majlis org kita? Exco dan kerajaan negeri org kita. MB dan exco kena panggil mai ydp umno tu mengadap. Kalu boleh sembur, semburlah.

Isu pelajar kuin digantung tu xkan nak biaq?

Tegur pimpinan kena adab dan ikut saluran. Apa saluran kita ada.

Kita cuma blogger nyamuk je. Pimpinan x pandang. Bila tegur tau lak depa marah



source: http://cenangau.blogspot.com/2011/05/ydp-majlis-perbandaran-sungai-petani-si.html#ixzz1Nnx0gVxz

No comments:

Post a Comment