Wednesday, June 1, 2011

Tanah Anda Mungkin Tidak Lagi Menjadi Milik Anda Kerana Tidak Membayar Cukai...

Catatan: Mohd Asri Redha


Ini antara beberapa lot tanah persen- 
dirian  yang tlh diwartakan rampasan
tanah tanah akibat tidak membyar
 cukai tanah
Jangan anggap remeh urusan membayar cukai tanah. Jangan tunggu bil sampai baru hendak membayar cukai tanah.. Tidak terima bil bukan bermakna tidak perlu bayar cukai. Penghantaran bil hanya urusan pentadbiran sahaja dan bukan satu keperluan undang-undang. Semua pemilik tanah seluruh negara tahu bahawasanya setiap tahun perlu dan wajib membayar cukai tanah yang ditetapkan. Waktu bayar cukai tanah ialah dari bulan Januari hingga bulan Mei..  Lewat bayar maka akan jadi tunggakan dan denda dikenakan....   Ini sudah lumrah dan tidak perlu dipertikaikan lagi..............tidak perlu jumpa pegawai  atasan untuk memohon pengecualian denda kerana lewat bayar atas alasan tidak dapat bil cukai tanah, atas alasan tidak tahu, atas alasan  terlupa dan sebagainya. Kerana kalau diberi pengecualian maka semua orang yang terlibat akan meminta perkara yang sama dan ini sudah tentu memberi masalah besar kepada jabatan kerana kita tidak boleh berpilih-pilih dalam memberi pengecualian kecuali dalam kes-kes yang benar-benar 'genuine'


Pengistiharan rampasan tanah per
sendirian dalam warta kerajaan
negeri Kedah untuk lot
seperti dipaparkan
disebelah

Maka kalau dibiarkan tunggakan cukai terlalu banyak dan lama tidak membayar maka tanah itu akan diwartakan menjadi tanah kerajaan semula setelah segala proses mengikut KTN dipatuhi.. Tanah yang selama ini dibanggakan sebagai hak nya sudah tidak lagi menjadi haknya..  tuan tanah dan sesiapa sahaja yang menduduki tanah itu sudah tidak ada apa-apa hak lagi... kerajaan boleh buat apa saja atas tersebut..

Jadi tunggu apa lagi ... selesaikanlah segera apa yang menjadi tanggungjawab kita sebagai rakyat disebuah negeri yang sejahtera.

Proses perampasan tanah untuk tanah-tanah yang lain sedang dalam tindakan lanjut dan akan terus diwartakan tanpa mengira pangkat dan kedudukan jika gagal membayar cukai tanah... .Kerajaan Negeri amat serious dalam hal ini dan tidak timbul adanya  kezaliman dan penganiayaan terhadap pemilik tanah dalam hal ini kerana kerajaan telah memberi peluang dan masa secukupnya untuk menyelesaikan isu-isu tunggakan cukai tanah ini.



No comments:

Post a Comment